lauantai 22. helmikuuta 2014

Mainonta ja markkinointi

Jouduin tässä kuluvalla viikolla harvinaisen röyhkeän markkinointikampanjan kohteeksi, puhelimitse tietysti. Tapaus tuli mieleen, kun äkkäsin <Zentropa-sivustolta> tähän kääntämäni pikku tekstin. Kirjoittaja on herra nimeltä <Abel Bonnard>, josta en sinänsä tiedä paljoa. En edes tiedä, milloin tuo  teksti on kirjoitettu, mutta koska Bonnard kuoli vuonna 1968, niin ilman muuta vuosikymmeniä sitten. Sen kirjoittamisen jälkeen kuluneina vuosikymmeninä tilanne ei ainakaan ole parantunut.
"Pidimmepä tai emme tästä ajasta, jota elämme, on aina kiintoisaa yrittää saada selkoa ns. ajan hengestä. Uuden puhelinluettelon käyttöohjeita tutkaillessamme törmäämme neuvoon, joka kehottaa meitä välttämään turhaa kohteliaisuutta ollessamme yhteydessä keskusneitiin. Tämä herätti minut miettimään yhteiskunnan muutosta. Voimme erottaa yhteiskuntamme kehityksestä kolme vaihetta. Vanhimmassa vaiheessa oli ehdottoman kunniatonta olla osoittamatta kohteliaisuutta; seuraavassa vaiheessa kohteliaisuuteen suhtauduttiin välinpitämättömämmin, mutta edelleenkin suoranaista karkeutta halveksittiin; ja nyt omana aikanamme elämmekin sitten sitä vaihetta, jossa arvot ovat kääntyneet täysin päälaelleen ja kohteliaisuus suorasanaisesti kielletään. Maailma muuttuu, ei voi mitään. Tässä jokin aika sitten selailin erästä kaupan ja teollisuuden alan ihmisille suunnattua ammattilehteä; siellä oli puhetta mainonnan ja markkinoinnin käytänteiden nostamisesta tieteelliselle tasolle. Eräässä ko. tematiikkaan liittyvässä artikkelissa iski silmiini lause, jossa puhuttiin ”asiakkaan jäljittämisestä” (traquer le client). Millainen muotoilu! Enää ei ole kyse asiakkaan miellyttämisestä, vaan hänestä on tullut saalis, jota jahdataan; hän yrittää paeta, mutta turhaan. Pian hän on ajokoiran hampaissa eikä voi tehdä muuta kuin ostaa; ja sitten purkautuu ilmoille metsästäjän voitonkiljunta (l’hallali)."
 -         Abel Bonnard         

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti