perjantai 17. toukokuuta 2013

Nuo ihqut ortodoksit

Tässäpä hyvä kysymys: 
Kuinka kauan Suomen toinen "kansankirkko", ortodoksinen -joka ei hyväksy naispappeutta ja jonka tiedämme sen patriarkaalisten johtajien puheenvuorojen välityksellä suhtautuvan kielteisesti tasa-arvoiseen avioliittoon- voi olla osa tasa-arvoista ja suvaitsevaista Suomea? 
Kysymyksen esitti Uuden Suomen blogisti <täällä>. Mies on tietääkseni toisen kansankirkon jäsen itsekin.

Mutta tätä arvoitusta, tätä ortodoksien nauttimaa korkeaa prestiisiä, olen itsekin pitkään ihmetellyt. Näin homofobian vastaisen päivän ja Krista Siegfriedin jatkoonpääsyn kunniaksi soisin muidenkin tätä kysymystä pohtivan.

5 kommenttia:

  1. Onhan tuota tullut pohdittua. Vasemmistossa vaikuttavat ortodoksit saattavat olla yksi tekijä. Perinteisesti oikeistolaisilla ei ole ollut mitään tarvetta hyökkäillä kirkkokuntien kimppuun. Kokoomuslainen ministeri pohtimassa rippisalaisuuden murtamista on todella moderni ilmiö ja - toivottavasti - koko Euroopan mittakaavassa vielä skandaali. Myös nämä puoluepoliittisesti riippumattomat tiedenuoret, joilla on ollut liian vähän satukirjoja, liian tiukka pipo ja ikkuna metsään päin lapsuudessaan ovat uusi ilmiö ja he eivät ehkä vielä tohkeissaan ole huomanneet, että Suomessa on toinenkin valtionkirkko.

    Itse pitäisin ehkä sen linjan, että kaikille Ekumeeniseen neuvostoon kuuluville kirkkokunnille sama "verotus"oikeus kuin evankelisluterilaisille ja ortodokseille. En ole varma hyödyttääkö ketään, jos nykyinen tilanne purettaisiin. Toisaalta kaikkien ero valtiosta on houkutteleva ajatus sekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta miksi vasemmistossa vaikuttaa niin paljon ortodokseja, tai kääntäen, ortodokseissa niin paljon vasemmistolaisia? En keksi muuta selitystä kuin sen, että kansankirkko-statuksestaan huolimatta nämä lutuiset veitikat risuisine partoineen, jollotuksineen ja suitsukkeineen koetaan vieraiksi ja eksoottisiksi; siksi heitä eivät koske samat lainalaisuudet kuin proosallisempia kirkkokuntia.

      Sama logiikkahan toimii muslimienkin kohdalla; se mikä luthersäätiöläisen tai katoliikin sanomana edustaisi äärimmäisintä patriarkalismia ja pimeintä taantumusta, saatetaan musulmaanin sanomana tulkita kohtalaisen maltilliseksi; tai tulkitaan miten tulkitaan, ainakaan sitä ei avoimesti tuomita yhtä suoraan.

      Poista
    2. Onhan meilläkin usein suitsutusta, kynttilät, Mariapatsaat jne... ja minäkin olen alkanut laulaa messussa mitä voi kyllä sanoa jollotukseksi :D

      Ehkä katolista kirkkoa pidetään läntisenä ja kapitalistisena, olen ollut havaitsevinani, että Vapautuksen teologia taas olisi kova juttu ( väärin ymmärrettynä ) ja Luther-säätiö taas on kotoisia lapualaisiamme. En tiedä. Jos voisi ajatella kirkkoja yhtenäisinä spiritualiteetteina, niin minusta katolinen ja ortodoksinen kirkko ovat siinä mielessä ytimeltään lähes samankaltaisia. Luther-säätiöstä on vaikeampi sanoa. Teologisestihan katolinen ja ortodoksinen kirkko ovat hyvin samankaltaisia. Poliittinen kysymys tämä on joka tapauksessa ja jotenkin perustuu niihin poliittisiin mielikuviin joita kirkoista on.

      Poista
  2. Liturginen syy tuli vielä mieleen. Katolinen messuhan on muodoltaan oikeastaan aika "suomalainen", eli Istuu suomalaiseen meininkiin kuin nyrkki silmään. Ortodoksinen liturgia taas ehkä koetaan jotenkin outona ja jännänä. Ja mikäpä Suomessa älymystön piirissä koskaan on ollut hienompaa kuin ulkomaalainen :D

    VastaaPoista
  3. Myönnettäköön, että "tapani" esitellä maamme uusateistien että eräiden luterilaisten kirkon edustajien tuntoja ja näkemyksiä kirkostamme, ei onnistunut oikeastaan millään muotoa.

    Vaikka sijunki tapa kuvata meitä ortodokseja ei ole kovin mairitteleva, myönnän, että Suomen ortodoksinen kirkko on eräänlainen median lemmikki. Verrattuna esim. katoliseen kirkkoon, josta toimittajilla ei tunnu koskaan olevan mitään myönteistä kerrottavaa. Ehkä kaiken hassuuden kulminaatiopiste tässä suhteessa, on siinä että ortodoksinen kirkko on monessa suhteessa katolista kuin luterilaista kirkkoa lähempänä.

    Lopuksi, en ole koskaan ollut vasemmistolainen tai vastaavat tiedot omaava. Hetken aikaa olin kyllä persu, hommasin jopa. Mutta miksi en enään ole tai hommaa, en tässä seurassa enemmälti.

    TA

    VastaaPoista