tiistai 14. elokuuta 2012

Mannerheimista on moneksi eli päivän E.V.V.K.

Yle:n Mannerheim-projektissa nimiroolia kuuluu esittävän "mustaihoinen mies", englantia puhuva afrikkalainen. Näin ainakin jos uskomme <iltapäivälehdistöä>, ja miksipä emme uskoisi.

Tämä Yleisradion monikulttuurisen mielenlaadun tuorein ilmaus on saanut hätäkellot soimaan "konservatiivisessa" blogosfäärissä. Ainakin Hommafoorumissa tämä teema on tänään ollut hallitsevana. 

Minua asia ei oikeastaan kiinnosta pätkääkään. En ole erikoisen yllättynyt Yle:n "ennakkoluulottomuudesta", vielä vähemmän minua yllättää hompanssien reaktio siihen. 

Luonnollisesti arvostan Suomen marsalkkaa suuresti. Hänen esittämisensä jotakin ihme kalmukkia hässivänä homona tuossa taannoisessa nukkeanimaatiossa ei silti minua häirinnyt, eikä sitä tee tämäkään uutinen. Sen sijaan minua häiritsi roskaohjaaja Renny Harlinin projekti, ja otin vastaan tiedon sen epäonnistumisesta syvästi huojentuneena. Harlinin versio olisi näet ollut kansainväliseltä kantavuudeltaan aivan eri luokkaa kuin nämä kotoiset viritelmät. Ja Harlinin Mannerheim olisi ollut lähes yhtä kaukana historiallisista tosiasioista kuin nuo kaksi muutakin. Kun kehnolla englannilla toteutetun elokuvan nimiosassa olisi ollut näyttelijä, joka olisi ehkä ulkoisesti hieman muistuttanut esikuvaansa mutta täysin kielitaidoton (kaveri ei osaa edes ruotsia, saati venäjää), ja kun ohjauksesta olisi vastannut tämä kolmannen luokan Hollywood-pelle, historiaa tuntematon kulttuuriummikko, ja kun elokuvan kohdeyleisö olisi ollut "kansainvälinen" (lue: angloamerikkalainen), niin jälki olisi toteutuessaan ollut hirveätä katsottavaa. Onneksi projekti on nyt jäissä, ja toivottavasti pysyykin. 

Harlinin toteutumatta jääneen kansainvälisen suurelokuvan rinnalla kotoinen afro-Mannerheim on siis yhdentekevä juttu, niin murheellista kieltä kuin se sinänsä kertookin suvaitsevaisen kulttuurieliittimme nykytilasta.

***

P.S. 18.8.2012

Viime päivien aikana mielipiteeni tätä afro-Mannerheim -projektia kohtaan on muuttunut astetta, paria myönteisempään suuntaan. Nyt alkaa näyttää mm. elokuvan trailerin perusteella siltä, että hankkeen takana olevan porukan motiivina ei sittenkään ole ollut tosikkomainen monikulttuuri-ideologia, ei ainakaan yksinomaan. Tekijät haluavat näköjään pilkata tuota Markus Selinin Hollywood-projektia, johon ylempänä viittasin "Harlinin projektina"; ja sitähän kyllä sietääkin pilkata.

Melkein neljä vuotta sitten, jolloin Harlin oli vielä Selinin projektin aiottu ohjaaja, HeSa:n raati luotasi kulttuuriväen kantoja koskien ko. <hanketta>. Vastauksissa oli jonkin verran hajontaa. Nostan tähän kaksi mielenkiintoisinta kontribuutiota.

Professori Laura Kolbe epäili, "taipuuko Harlin tulkitsemaan Mannerheimia herkkäviritteisesti, peilaten tämän sosiaalista ja kielellistä taustaa ja maailmankuvaa." Kolben muotoilu on erittäin kohtelias ja sivistynyt, mutta sanomattakin on selvää, että ei, ei taivu. Harlinin Mannerheim olisi ollut hirveä karikatyyri.

Karkeammin, mutta ei silti vähemmän osuvasti, ilmaisi asian professori Juha Sihvola: "Isänmaallisen kansanosan ja nuorisoöykkäreiden suosiota kosiskeleva Mannerheim-actionelokuva on vastenmielinen ajatus. Toivottavasti hanke vie sekä tekijänsä että rahoittajansa konkurssin syövereihin." Enpä voisi olla enemmän samaa mieltä.

***

Useimpia vielä elossa olevia veteraanejamme kenialainen Mannerheim todennäköisesti loukkaa, ja heidän puolestaan olen vilpittömästi pahoillani, Sihvolan mainitsemien "nuorisoöykkäreiden" puolesta sen sijaan en. Minun Mannerheimini oli aristokraattinen kosmopoliitti, jonka seinällä oli loppuun saakka keisari Nikolain muotokuva varustettuna tekstillä "Hallitsijani" ja joka jatkosodan aikana saattoi päämajan lounaspöydässä puhua tykistönkenraali Nenosen (marskin itsensä lailla vanha venäläinen upseeri) kanssa venäjää vain ärsyttääkseen aitosuomalaisia, ryssänvihaajia ja Suur-Suomen rakentajia; näiden hengenheimolaisiahan ovat monet nykyisistä nuorisoöykkäreistämme, joiden mielikuvissa marski kuuluu samaan sarjaan kuin joku  "Rokan Antti", "luutnantti Koskela" tai "Marokon kauhu".
                    

5 kommenttia:

  1. Farssi siitä kai tulee, muunnelma Pekasta ja Pätkästä neekereinä...

    VastaaPoista
  2. Entäpä jos 'afrikkalaissyntyinen' tarkoittaakin tällä kertaa afrikkalaissyntyistä eikä olekaan eufemismi värivammaiselle? Joku arabi Pohjois-Afrikasta voisi olla hyvinkin Mannerheimin näköinen.

    VastaaPoista
  3. Ilmeisesti kyseessä on Keniassa toteutettu hanke, jonka näyttelijät ovat kenialaisia ja jossa yhdistetään kenialaista perinnettä suomalaiseen teatterielokuvaan. Eli sinänsä varmaan niin sanotusti ihan kiva juttu.

    Sitä voi kyllä kysyä miksi Suomen Yleisradio haluaa tuottaa näitä Keniassa.

    VastaaPoista
  4. Kaiken lisäksi joutuvat nämä kenialaiset tekijät monen suomalaisen silmissä jonkinlaisen pellen osaan, tyyliin "toi on sitten se mihin noi pystyvät "etc., oli nyt tarkoitus alunperin kuinka hyvä tahansa.
    Olisivat voineet jättää tekemättä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on todella hyvä pointti!

      Sillä nimenomaan pelleltä Telley Savalas Otieno näyttää Suomen marsalkan uniformussa, hänestä tulee mieleen lähinnä joku parhaat päivänsä ajat sitten nähneen hotellin ovimikko...

      Poista