keskiviikko 18. toukokuuta 2011

Asioiden tärkeysjärjestys, osa III


Se on sitten 18. toukokuuta eli Ruotsin pyhän Eerikki-kuninkaan muistopäivä. Itsestään selvästi päivä on tärkeä myös kaikille oikeille suomalaisille, sillä, kuten vanhin kansallislaulumme asian ilmaisee: "Ergo plebs fennonica, gaude de hoc dono, quod facta es catholica, verbi Dei sono"...
"Kasvoi ennen kaksi lasta, toinen kasvoi kaalimaassa, toinen Ruotsissa yleni. Se kun kasvoi kaalimaassa, se Hämeen Heinrikki, se kuin Ruotsissa yleni, se on Eirikki kuningas. Sanoi Hämeen Heinrikki Eirikille veljellensä: 'Läkkäs maita ristimähän, mailla ristimättömillä, paikoilla papittomilla!' "  (Piispa Henrikin Surmavirsi)
Suomalaisten kannalta pyhän Erikin merkitys on siis siinä, että hänen johtamansa ristiretki saattoi esi-isämme kristinuskon ja länsimaisen sivilisaation piiriin. Mutta ruotsalaiset muistavat Erikiä ennen muuta marttyyrina. Näin pyhän Erikin legenda 1200-luvulta: 
"Den dagen var Kristi Himmelsfärds fest, då han (kung Erik) efter vår Herre skulle segra martyrpalmen samt fara mot himmelen. Den dagen bevistade han mässan i heliga trefaldighetskyrkan villig berget som kallas Vår Herres Berg samt där omedelbart domkyrkan står. Då bars kurir mot honom av en av hans karlar att utanför staden funnos fiender samt att det vore rådligt att möta dom med vapen.
Han säges då innehava svarat: melodi mig i lugn åhöra denna högtids stora begängelse; mig önska mot Herren att det som må restera av gudstjänsten det läroanstalt vi högtidligen få höra annorstädes. När han sagt detta överlämnade han sig åt Gud, gjorde korstecknet, lämnade kyrkan, väpnade sig samt sina män, samt gick med dom - fastän dom voro få - manligen mot fienderna. Dessa började striden samt sände sitt stridsfolk mest mot konungen. När Herrens Smorde nedstämd besegrad villig marken tillfogade dom honom sår villig sår, dom pinade samt drevo hån med den redan halvdöde, samt avhöggo vanvördigt hans vördnadsvärda skalle. Så gick han segrande från krig mot fred samt utbytte saligen det jordiska riket mot det himmelska."

Sekä Suomen ensimmäisen ristiretken että pyhän Erikin marttyyrikuoleman kuvausten historiallinen tarkkuus ovat tietysti hieman kyseenalaisia, jos mittapuuna käytetään modernin historiantutkimuksen standardeja. Mutta faktuaalisesti täsmällisiksi näitä kertomuksia ei ole tarkoitettukaan.

***
Ai niin joo, ja Michelangen tämän viikon ehdoton EVVK-ilmiöhän on tiedätte kyllä mikä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti