lauantai 23. huhtikuuta 2011

Asioiden tärkeysjärjestys, osa II


Pyhä lauantai:
"Suuri hiljaisuus vallitsee tänään maan päällä, suuri hiljaisuus ja suuri autius. Suuri hiljaisuus, koska Kuningas nukkuu. Maa oli järissyt ja sitten hiljentynyt, koska Jumala on ihmisenä vaipunut uneen. Hän on mennyt herättämään ne, jotka ovat nukkuneet muinaisista ajoista asti. Hän menee etsimään Aadamia, esi-isäämme, kadonnutta lammasta. Hän haluaa käydä niiden luona, jotka istuvat pimeydessä ja kuoleman varjossa. Hän saapuu päästämään vangitun Aadamin ja hänen kanssaan vankina olevan Eevan tuskistaan, hän joka on yhtäaikaa heidän Jumalansa ja heidän poikansa... 'Minä olen sinun Jumalasi ja sinun takiasi minä tulin lapseksesi. Nouse sinä, joka nukuit, sillä minä en ole luonut sinua jäämään kahlehdittuna tänne tuonelaan. Nouse kuolleista! Minä olen kuolleiden Elämä'."   (Varhaiskirkon aikaisesta pyhän lauantain saarnasta)
***

Kai tuosta vajaan viikon takaisesta jytkystäkin pitää jotakin sanoa. Sanotaan nyt vaikka että "jippii". Vilpittömästi. 

2 kommenttia:

  1. Meillä aloitettiin laajan seurakunta-alueen vuoksi messu jo kuudelta illalla. Ei se kuitenkaan mitään, sillä meillä on niin hyvä mielikuvitus, että kuvittelimme olevan pimeää ennen valojen syttymistä.

    Vaalitulokseen voisi todeta, että ehdokkaasi ja edustajasi ei edes ajatellut osallistua Tuomiokirkon muotinäytökseen vaikka kutsu kävi.

    Tuo saarnateksti on uskomattoman hieno.

    VastaaPoista
  2. Juu, kyllä Maria Lohelalla on arvot kohdallaan ja terve ymmärrys hengellissäkin mielessä, niin tapakristitty kuin muuten ehkä onkin. Kiva että pääsi läpi.

    VastaaPoista